Gebrek nr 14: de kunst van het letterzetten

We zijn eind augustus, de avond voelt aan als herfst en ik kijk naar het Rad van Fortuin. De tv staat op fluistertoon, maar toch schalt het: Peter van de Veire, wat zien we hem geire! Een kandidate imiteert met veel succes een duif, een andere laat zich gedurende tien seconden gewillig ondervragen over haar bijzondere gave: tenenlezen.

Een paar weken later, zondag, zomer, vroege ochtend, drink ik op de bio markt voor Gent-Sint-Pieters een koffie. Naast mij wordt ernstig gediscussieerd over de socratische positie en het ondoordringbare hart van de westerse cultuur. De baard van de man met het grote gelijk is onverzorgd, de vrouw aan de andere kant knikt voortdurend – ook Peter van de Veire luistert met het volle respect naar zijn kandidaten.

Je kan dat leren, tenen lezen. Een specialisatie van voetreflexologie, het geloof dat het hele lichaam weerspiegeld wordt in de voet. Wie ooit een goede voetmassage heeft gekregen weet hoeveel deugd dat kan doen.

Alles spiegelt alles in ons post-postmoderne gefragmenteerde leven. Het begrip epifanie – een zich aan de ratio onttrekkende, plotselinge, kortdurende, diep inwerkende ervaring waarin een zintuiglijk waarneembaar element in de gewone, alledaagse werkelijkheid een niet binnen een gangbaar kader te plaatsen reactie oproept bij wie het ondergaat – leerde ik kennen toen ik als jongeman Dubliners van James Joyce las. Of Portrait of a young man as an artist, met die titel identificeerde ik me meer.

Zo kon het niet verder. Ik kon niet, in alle ernst, naar het Rad van Fortuin zitten kijken, op zoek naar een letter die tussen de s en h past, en veronderstellen dat het goed met me ging. Er is een grens aan relativeren, daar kan geen subtropisch zwemparadijs tegenop.

Als jongeman was ik erg ambitieus. De twee tenen naast mijn grote teen zijn bijna met elkaar vergroeid, misschien dat het daardoor komt. In elk geval, ik heb ook kromme nagels (pincernails of buisnagels, in het vakjargon) – voorteken allicht van een levenslange frustratie van die ambitie.

Pas wanneer de duif de g van gelukskoekje oppert (daverend applaus) slaag ik er in Van de Veire het zwijgen op te leggen. Het is plots stil en donker en dan weet ik: zo is deze zomer. Stil en donker, waar beweging en licht zouden moeten heersen. Ik sleur mezelf door de dagen, bang voor de nacht en zijn vermoeiende dromen, en de dag die daarna komt, vol van angst voor eender wat.

Elke goed geschreven zin die ik lees kan me aan het huilen brengen, en ik houd vol: het gaat prima met me. Er is geen sprake van paniek, het grootste deel van mij functioneert en ik stel mezelf nog regelmatig socratische vragen – al zou het kunnen dat ik ze met een post-postmoderne knipoog beantwoord.

Een interplanetaire Van de Veire, dat ik heb nodig, een die me aan mijn haren uit het moeras van de dreigende depressie trekt – dat ondoordringbare hart van de westerse cultuur.

Het is te laat om nog een nobelprijs te winnen, uit te groeien tot een wijd en zijd erkend genie, een succesvol ondernemer desnoods. Damn! Ik ben niet eens rijk.

In het duister neem ik een besluit. Elke ochtend zal ik voortaan aan mijn eigen rad van fortuin draaien, een rad waarin de bedragen vervangen zijn door wat er echt toe doet. De namen van mijn kinderen, mijn lief, mijn favoriete schrijvers, muzikanten en kunstenaars, mijn favoriete seksstandjes (dat oor!), mijn favoriete plaatsen, en vooral: mijn favoriete gedachten, hoe hard dat altijd terugkerende eksteroog me er ook probeert van te overtuigen dat ze op een leugen berusten.

Een gedachte over “Gebrek nr 14: de kunst van het letterzetten

  1. Een interplanetaire Dirk van Boxem, dat ik heb nodig, een die me aan mijn haren uit het moeras van de dreigende depressie trekt – dat ondoordringbare hart van de westerse cultuur. T.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s