Teju Cole


The lack of familiarity with mass death, with plague, war and famine, seemed to me a new thing in human history. These last few decades, I said to my friends, in which wars flare up in patches instead of being all-consuming, and agriculture no longer evokes elemental fear, and the seasonal variations in weather are not harbingers of starvation, is an anomaly in human history. We are the first humans who are completely unprepared for disaster. It is dangerous to live in a secure world.

Teju Cole, Open City

Een groot deel van deze namiddag bracht ik door tussen documenten over een disaster recovery plan. Wat te doen wanneer de wereld, of minstens een deel ervan, in elkaar klapt. Lange lijsten van IT systemen en applicaties, en hoe en wie ze gebruikt voor wat precies. Met ergens op het einde van de ketting een hulpeloos bengelende klant.

Een indrukwekkende poging om de wereld te bezweren door ze te beschrijven, er systeem in aan te brengen. Woorden worden ingezet om de weerbarstige werkelijkheid te temmen, en zo ben ik getuige van hoe, in het wild, literatuur opnieuw wordt ontdekt.

Poëzie houdt zich schuil in de vreemdste plekken.

Nochtans staat deze organisatie niet op de barricaden, en de klant heeft op het moment van een ramp wel andere besognes. Maar het is het woord disaster dat we zo graag herhalen. Onze angsten mogen zonder reden zijn, ze wortelen te diep en houden ons daarvoor te veel in de tang.

Vosje slaapt, en in een ander deel van de stad spreekt Teju Cole zijn lezers toe. De radio speelt Monteverdi en ergens in mijn browser voetballen de Rode Duivels het arme Gibraltar op een hoopje.

Ik ben niet voorbereid op verlies.

Wat als er iets fout is met Vosje? Een echt disaster, waiting to happen? Kraam- en kindersterfte zijn bedwongen in onze wereld, maar het kan altijd nog. Een ziekte. Een ongeval. Een fataal slordigheidje. Oorlog en verderf. Buren met het boze oog. Gif in onze voeding. Terroristen in het appartement recht tegenover. Permanente dronkenschap. Vroegtijdige dementie. Je verslikken. Vosje laten vallen. Te koud. Te warm.

Traag zoek ik rust in de laatste pagina’s van Open City, ik moet afscheid nemen van Julius, de eeuwige zoeker. Dan check ik mijn professionele mails, geen antwoord op mijn vraag over het disaster plan.

Waarom weet ik niet, maar dat, en de nacht die ondertussen is gevallen, stellen me gerust.

PS ‘Harbinger’ betekent voorbode. Ik kende het woord niet, en zocht het even op. Beter geen risico’s nemen.

3 gedachtes over “Teju Cole

Geef een reactie

