Yannick Dangre


Ik moet hem nog alles leren: hoe je olijven eet,
tegen bomen piest, je ellebogen gebruikt,
met schrijnend geduld een vrouw verliest.
Ik moet mezelf nog van een voetstuk slaan.

Maar nu even niet.

fragment uit Zondag, een gedicht van Yannick Dangre

Ach, de dichter die denkt dat hij het middelpunt van de wereld is. Hij heeft geen keus, hoe kan hij anders vertellen dat het woord altijd belangrijker is?

Vosje weet alles al. Niets kan ik hem nog leren, zoals hij me aankijkt van tussen de armen van zijn moeder. Zijn blik is onbevangen, hij nodigt me uit om alles te vertellen, niets achter te houden, ook niet van mijn diep verborgen zwartste ziel. Hij weet. En vertellen zal me opluchten.

Hij kent ook zijn eigen leven, weet exact hoe het zich zal ontrollen, welke klippen hij niet zal weten te ontwijken en waar hij troost zal zoeken. Van zoveel weten word je moe, je moet huilen en slapen, het doet pijn om alles te weten.

Van achter Het Liegend Konijn, waarin ik Yannick Dangre’s dagen van de Goede Week langzaam lees en herlees, kijk ik Vosje aan. Hij is al bezig te vergeten, zie ik, hij probeert een lachje.

Als het goed gaat, zal hij alleen flarden onthouden. Mist, waar eerst regen was. Schaduw, als bewijs van een zon die scheen. Hij zal er naar op zoek gaan, een leven lang jagen achter wat hij wist en zo jammerlijk vergeten is. Misschien gaat hij oude boeken verzamelen, of liefdes, of desnoods pater nosters en heiligenbeeldjes.

En misschien wordt hij wel dichter, het middelpunt van de wereld. Daarop mag ik hopen.

Maar leren, nee, dat kan ik hem niets.

Des dichters oog
Des dichters oog
Geef een reactie

