Zwaartekracht


Hoe slim we ook allemaal denken te zijn, ’s avonds, alleen, met een glas geturfde whisky in de hand, kunnen we niet anders dan vaststellen dat we leven in een wereld die niet te begrijpen is. Ik lik mijn wonden, na een misverstand omtrent fietsbanden en tramsporen, en hoe ze samen horen.

De mensen die me hebben opgeraapt zijn nu niet meer in de buurt. En hoe dankbaar ik ze ook ben, dat scheelt toch weer in onbegrip en dingen die moeilijk uit te leggen zijn. En er zijn ook zonder hen genoeg plekken om mijn verwondering naar af te laten dwalen. Naar het glas in mijn hand, bijvoorbeeld, en de smaak van de whisky.

Tussen dat glas en mezelf is er duidelijk sprake van aantrekkingskracht. Niet zo sterk als de zwaartekracht die we normaal met sprekend gemak hanteren, tramsporen uitgezonderd. Alles staat dan op de plek waar wij verwachten dat het staat, onder is onder en boven is boven. Het is goed zo, die standvastigheid.

Alcohol stimuleert de vrijgevigheid
Alcohol stimuleert de vrijgevigheid   foto ® Ria Aerts

De simpele formule die op basis van massa toelaat de aantrekkingskracht tussen twee lichamen uit te rekenen, is nog van Newton. Het zwaarste lichaam is daarbij het sterkste, en dus houdt de aarde ons aan de grond, zo heb ik vandaag nog eens geleerd. Ja, we zijn nietig en kwetsbaar, en dat ontkennen levert schaafwonden aan knie en elleboog op. Maar ook de aarde stelt niets voor in het grote plan, vastgehouden als ze is door de zon.

Het is behaaglijk warm in mijn zetel, een goede temperatuur voor de whisky. Maar lichaamstemperatuur is nog beter. Je kan zo’n glas lang in de hand houden zonder dat het aan smaak verliest. Een niet te onderschatten voordeel ten opzichte van bier of wijn. En je kan het aan je boezem koesteren. Huidcontact. Bij gebrek aan mensen in de buurt een hoogst valabel alternatief.

Whisky is in de eerste plaats gewoon alcohol, de hardste drug you hate to love. Het ontspant, brengt de vergetelheid die nodig is om je te onttrekken aan de zwaarte van de werkelijkheid. Dromen lukt beter met een glas in de hand, tot de roes van dronkenschap een doodlopende steeg wordt, in plaats van de verhoopte ontsnappingsroute.

Zowat alle beschavingen hebben vroeg of laat ontdekt hoe je vanuit een banaal landbouwproduct een sterke drank kan distilleren. Vaak vanuit armoede en de noodzaak tot vluchten, soms ook om slecht water te ontgiften. De eerste vermelding van whisky dateert al uit de vijftiende eeuw, maar de echte boost kwam er toen in 1880 de vraag uit Frankrijk boomde – hun wijn en cognacproductie was door een parasiet vernietigd.

Newtons beschrijving van zwaartekracht volstaat in de meeste gevallen. Alleen jammer dat ze niet juist is. In het begin van de twintigste eeuw kwam Einstein in de algemene relativiteitstheorie met een betere versie. Het is niet zo dat voorwerpen door zwaartekracht naar elkaar toe bewegen, het is de ruimtetijd die door de zwaarte krom trekt, en daardoor lijken voorwerpen dichter bij elkaar. Een beetje zoals twee lichamen in één bed, die, als ze het handig aanpakken, door de deuk in de matras vanzelf dichter bij elkaar komen.

Het is dezelfde vervorming die ervoor zorgt dat de kortste weg niet langer de weg rechtdoor is. Want bij Einstein is een meter niet steeds een meter. Een fenomeen dat dronken mensen kunnen bevestigen, telkens ze de natuurlijke kromming van de weg denken te volgen.

Maar ik zit veilig in mijn zetel met dit sublieme natuurproduct in mijn hand. De ingrediënten zijn bescheiden. Wat gerst of een andere graansoort, gist, en in dit geval ook turf. Dat zit niet in de whisky zelf, het is de brandstof waarmee de kiemende gerst wordt gedroogd. Een andere brandstof hadden ze destijds niet in Schotland. Turf absorbeert de smaak van de plek waar het gewonnen wordt, kan ziltig zijn of droog, scherp of zacht, en geeft die door aan de drogende gerst. Het resultaat is een uitgesproken, maar verfijnde smaak. Verslavend.

Maar zover laat ik het niet komen met die whisky. Wat vandaag in mijn glas zit, laat zich best in kleine doses genieten, al was het maar omwille van de kostprijs van een fles. Wanneer ik het lege glas neerzet, helpt Einsteins beschrijving van de aantrekkingskracht mij niet verder. Ook hij verklaart niet waar die zwaartekracht nu écht vandaan komt. Wetenschappers na hem proberen ondertussen al meer dan een eeuw dat vraagstuk op te lossen. Tevergeefs.

Recht komen doet pijn, maar toch kan ik het niet anders dan een geruststellend idee vinden, dat de wereld niet te begrijpen is.

7 gedachtes over “Zwaartekracht

  1. Zonder sympathieke mensen die het beste wensen kan ik me geen mooie 1ste beurs voorstellen!

    De Nocturne, met ook voor de niet whisky vrienden wat lekkers om te proeven ( locale vbiertjes, een wijntje, een cocktail enz, chocolade, kaas, enz )gaat door op
    31/10 van 18+23 uur en het Fest op 1/11 van 12-18 uur. mocht u info wensen, op facebook, via de website van Anverness en per mail: peter@anverness.be.

    1. Helemaal geen domme vraag. Geturfde whisky heeft, door het droogproces van de gerst, een heel andere smaak dan andere soorten whisky. Je moet het eens proeven (of ruiken), dan vergeet je de smaak nooit meer. Sommigen vinden het vreselijk, anderen heerlijk.

Geef een reactie

