Intro


In het gezegende jaar 1999 nam ik deel aan de verhalenwedstrijd van De Brakke Hond, literair tijdschrift met neus. Tot mijn grote verbazing won ik een prijs. De tweede weliswaar, maar toch, een prijs.

Het verhaal in kwestie, Restafval, ging over afscheid. Een jaar later publiceerde De Brakke Hond een tweede verhaal van mij. Save as was niet bedoeld als vervolg, maar als ik het nu terug lees, dan gaat het over het tegenovergestelde, over toch maar samen blijven, samen blijven zoeken.

Er is dus blijkbaar in thema in mijn beperkte literaire oeuvre, twee verhalen groot.

Lange tijd stond het archief van De Brakke Hond online, maar dat is niet meer het geval. Een goed excuus om de twee verhalen hier opnieuw aan de wereld te presenteren.

Vooraf even de voetnoten. In Restafval komt de naam van twee politieke partijen voor. Niets veroudert blijkbaar zo snel. Voor de jongere lezers: Agalev is nu Groen, en CVP is CD&V geworden.

En in Save as wordt het woord diskette gebruikt – dat is een nu verdwenen opslagmedium, lees dus gerust ‘ik log in op dropbox, en ‘save as’.  En een telefoonboek was een papieren kanjer waarin je de telefoonnummers van mensen kon opzoeken – het zou kunnen dat ze nog bestaan.

Geef een reactie

